I Komunia święta

Jak co roku, w maju rozpoczyna się dyskusja o I komunii świętej-jak jest, jak było, jak powinno być, kto jest ten dobry, kto zły, kto mądry, a kto się zatracił.

Sama zrobiłam już rozeznanie w dostępnych „metodach” uczczenia tego święta i przyjęcia gości, którzy z nami będą przeżywać to/te ważne wydarzenie/a. I jak to ja, oddałam się refleksji, o co w tym wszystkim chodzi, gdzie jest sedno, a potem zaczęłam wspominać.

Dla mnie komunia była ważnym dniem, bo … obiecano mi spotkanie z Panem Jezusem.

Tak, wiem. Niezły odlot. Albo ściema. Albo ściema w odlocie, tudzież odlot w ściemie.

A jednak byłam ciekawa … jak ten Pan Jezus wygląda.

Słodka naiwności dziecięca!

A jednak to był znaczący moment w moim życiu i cieszę się, że moi rodzice na tym etapie życia nie dali mi wyboru, tylko przekazali to, co ich zdaniem jest słuszne.

Z lekcji religii dowiedziałam się, że to ważna chwila, że potrzeba jej uszanowania z mojej strony i to zbudowało we mnie jakieś uroczyste napięcie wyczekiwania.

Zwykłość tej niezwykłej chwili była czymś ciekawym, a domowa mobilizacja, czyli wcześniejsze przygotowania, sukienka wisząca pod żyrandolem, olbrzymi talerz zupy mlecznej podany mi przez babcię odpowiednio wcześnie, bym na pewno godzinę przed przyjęciem Najświętszego Sakramentu nic nie zjadła, …

Miałam ładną sukienkę, była impreza i prezenty, był to dzień jak w wielu innych domach, ale był też to mój dzień-mojego rozumienia tego, co się dzieje.

Jakże naiwnego i słodkiego zarazem.

Przed nami I komunia święta naszych synów … . Coś trzeba będzie wymyślić, by znaleźć kompromis pomiędzy „tym, co ludzkie, a tym co duchowe”, by i oni mieli garść wspomnień-trochę o stroju, trochę o świętowaniu z bliskimi, trochę o rozwoju w wierze. I dużo okazji, by wciąż czuć się dzieckiem, które mimo doniosłości chwili, chętnie wdrapie się drzewo.

Skomentuj

