Chleb pszenno-żytni na zakwasie

Upiekłam chleb pszenno-żytni na zakwasie bez dodatku drożdży!

Zaczęłam od wyhodowania zakwasu z razowej mąki żytniej, czyli przez pięć dni do wyparzonego naczynia dodawałam łyżkę mąki razowej żytniej i wodę.

Gdy zakwas był gotowy (po pięciu dniach), dodałam go do mąki pszennej luksusowej (typ 550) i zostawiłam na calutką noc do zakwaszenia.

Rano ciasto ponownie wyrobiłam, uformowałam bochenek, zostawiłam do wyrośnięcia i piekłam.

Podczas pieczenia ważne jest utrzymywanie wilgoci w piekarniku. Mój sposób to nawilżanie skórki i dolnej grzałki spryskiwaczem do kwiatów. Na początku co 10 minut, potem co 20.

Poniżej zdjęcia:IMG_6714

IMG_6715

IMG_6716

IMG_6717

6 uwag do wpisu “Chleb pszenno-żytni na zakwasie

  1. No czad! Podziwiam za wytrwałość. Też hodowałam zakwas… mieszkaliśmy wtedy w kawalerce. Stał jak trzeba przy kaloryferze i „kwitł” i śmierdziało w całym kwadracie alkoholem jak cholera… a chleb wyszedł mi taki średni na jeża… Twój wygląda lepiej… o wiele lepiej :))

  2. Bomba! Kiedyś wprawdzie piekłam własny chleb, ale zawsze na drożdżach. Wiem jak się zakwas zrobi i chciałam zawsze spróbować, ale jakoś do tej pory nie wyszło… Może wreszcie spróbuję 🙂

Skomentuj

